Genel Müdürümüz Sn. Yavuz EROĞLU’nun Dünya Gazetesi Röportajı

1-  Şirket faaliyetleriniz hakkında bilgi vererek, firmanızın 2008?in ilk yarısını üretim, ciro, satış, varsa ihracat ve ithalatın yanı sıra yatırım açısından nasıl geçirdiğini anlatır mısınız? Bu doğrultuda hedeflerinize ulaşabildiğiniz söylenebilir mi? 2008 sonu hedefleriniz neler?

Sorunuz çerçevesinde öncelikle size firmamız hakkında genel bir bilgi vereyim; Sem Metal ve Plastik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, üretim hayatına 1975 yılında, tarımsal alandaki teknik parçalarla başlamıştır. 1980 yılına kadar  bu alandaki üretimiyle bir çok firmaya tedarikçi olarak çalışan SEM Plastik, 80?ler sonrasında  ürün portföyüne  Elektronik ve Haberleşme için üretilen günün teknolojisinin üstünde, minimum toleranslı ve kalitede zorunluluk taşıyan parçaları eklemiştir. Alcatel, Northern Termal vb. firmalarla çalışmış ve 1982 itibariyle bugünkü uzmanlık alanı olan tek kullanımlık gıda ambalajı üretimine ağırlık vererek ?kullan at? ürünlerinde  sektörel liderliğe giden yolda emin adımlarla ilerlemeye başlamıştır.

Firmamız, TUV, ISO9001, HACCP, TSEK ve Tarım Köy İşleri Bakanlığı Gıda Sicili/Üretim İzni gibi belgelerle kalitesini tescillemiştir. Malatya?da 8500m2 ve Silivri?de 20.000m2lik tesislerinde üretimini yaptığı plastik gıda ambalajı , promosyon ürünleri, çeşitli dondurma ambalajları , sızdırmaz gıda kapları , IML gıda kapları, seyahat  servis ekipmanları, plastik bardak, tabak, enjeksiyon çatal, kaşık, bıçak çeşitlerini içinde barındıran çok geniş bir ürün yelpazesine sahiptir.

 

Bunun yanı sıra SEM STUDİO olarak tasarım hizmeti sunar. SEM Global Dış Ticaret A.Ş. ile kendi ürünlerini yurtdışı müşterilerine ulaştırır. Kardeş kuruluşumuz FESTİVAL AMBALAJ ile de paketlenmiş çatal , kaşık bıçak ve kolonyalı mendil, tuz, şeker, biber setleri üretir.


Bugüne kadar SEM Global Dış Ticaret A.Ş. vasıtasıyla 80 milyar adetlik üretim ve 53 ülkeye 4600 konteynerlik ihracat geliştiren SEM Plastik?in 235 adetlik ürün portföyü her geçen gün yarattığı yeni dizaynlarıyla daha da genişlemektedir.  

2007 yılında yapılan seçimler, aşırı değerli YTL , Dünya finans piyasasını sarsan Mortgage krizi , EURO?nun Dolara karşı değer kazanması , Petrol fiyatlarındaki yüksek artış Türk sanayisi için zor koşullarda geçen bir seneye sebep olmuştur. Türkiye?de zaten cok zor olan öngörülebilirlik , yurtdışından da kaynaklanan faktörlerle adeta çok bilinmeyenli bir denkleme dönmüştür.

 SEM Plastik, geliştirdiği teknolojik altyapısı ve lojistik imkanları sayesinde 2007 hedeflerinin üstüne çıkmayı başarmıştır. SEM plastik 2005 yılında başladığı yeni Silivri Entegre Tesisi ve yine bu tesisle bağlantılı makine ve ekipman yatırımının 1. aşamasını 2007 yılı içinde tamamlamış ve kapasitesini %50 arttırmıştır.  Projenin 2. yarısı için start 2008?in ilk yarısında verilmiştir. 2008 için hedeflenen teknoloji yatırımı, senenin ilk yarısında tamamlanmıştır.   

2007 senesi içerisinde firmamıza ve ülkemize olan yabancı ilgisinde büyük artış olmuştur. Bunu gerek içerisinde bulunduğumuz sektörün geleceği ve gerekse de firmamızın sektöründe gösterdiği performansın yabancılarca da takdiri açısından çok olumlu buluyoruz. SEM Plastiğin ve Ambalaj sektörünün önünün çok açık olduğunu görüyoruz. Yabancı ilgisi ve teklifleri her ne kadar yoğun ve cazip olsa da, zamanlamanın çok erken olduğunu düşünüyoruz. Bizim sektörümüzde genelde bugüne kadar gerçekleşen yabancı girişleri satınalmalar şeklinde oldu. Ancak bizim görüşümüz bu tür işbirliklerinin , sinerji yaratan ortaklıklar şeklinde olması nitekim , ya Pazar payının birleştirilmesi, ya maliyet düşürücü bir ortaklık olması , yada müşterilerimize bir hizmet avantajı sağlayıcı bir yapıda olmasıdır.

Yurtiçinde Ünilever, Danone, Nestle gibi markalara tedarik sağlayan SEM PLASTİK kalitesi ve hijyene verdiği önemin yanı sıra bünyesine kattığı tasarım ekibiyle ve oluşturduğu SEM STUDIO DESIGN SOLUTION atelyesiyle de 2007 de plastik sektörüne öncülük etmiştir. Bu bağlamda 2008 yılı dahilinde de sektörde aldığı önemli rollerden biri; ARGE çalışmaları ve pazara hammadde ve üretim teknikleri açısından kattığı yeni sistemler ve raporlardır.

2007 de ARGE için ayrılan 1 milyon  YTL; tasarım, tescil, hammadde araştırmaları, üretim tekniklerindeki yenilikler ve laboratuar çalışmaları için harcanmış durumdadır. 2008 de ise bu bütçe 200 .000 YTL daha arttırılmıştır. 

Gelişen, modernleşen ve aynı zamanda da daha çok bireyselleşen dünya gıdaya porsyonluk ambalajlamayı ve bu ambalaj için de ?innovasyonu? ve ?tasarımı?  zorunluluk haline getirmiştir. 

Bu bilinç ile hareket eden Sem Plastik, kendi bünyesinde oluşturduğu SemStudio Design Solution atölyesinde, salt fonksiyon yerine, alternatifli tasarımlarla çeşitlendirilmiş farklı fikirleri ve görsel uygulamaları gözler önüne sermiştir.  

Çalışmalarının amacı istenilen ürünü ve buna ait kullanımı yeniden sorgulayarak bu ürünü talep eden firmanın kimliğiyle yoğrulmuş yeni bir kullanım, malzeme ve görsellik konsepti belirlemek olan SemStudio, güçlü tasarım kadrosu ve konuyla ilgili tasarımcılarından oluşan grupla sürdürdüğü aktif atölye ve workshop çalışmalarını ara vermeden sürdürmektedir. SemStudio, bu çalışmalarıyla farklı bakış açılarından faydalanarak kendi iş alanını çok yönlü görüyor ve birbirinden ilginç konseptler üretmektedir. 

İşte Sem Studio?nun bu hassas ve sorgulayan tasarım prosesi ve kaliteli üretimi sonucu ortaya çıkan ürünleri; ?made in Turkey? yazan ambalajların yurtdışında da aranır hale gelmesini sağlamıştır.

 

 2-  Ambalaj sektörü 2008?in ilk yarısını nasıl tamamladı? İkinci yarı beklentileri neler ve sektör 2008 sonunda yılında nasıl bir fotoğrafla karşılaşılacak?

Perakendecilikte yaşanan gelişmeler, ailelerin küçülmesi, nüfusun yaşlanması, sağlık konusunda bilinç düzeyinin artması vb. faktörler, ambalaj pazarını büyütmektedir. Ancak gıda ambalajlamanın hassas olduğu konu hijyen noktasındadır. Türkiye ise bu işin henüz başında bulunmaktadır.  

SEM PLASTİK olarak biz 2008 in ilk yarısında tamamladığımız teknoloji yatırımımız ile işte pazarın bu ihtiyacına cevap vermekteyiz.  ISO9001, HACCP, TSEK ve Tarım Köy İşleri Bakanlığı Gıda Sicili/Üretim İzni gibi belgelenen kalitemiz ve koşulsuz müşteri memnuniyeti ilkemizle ihtayaç duyulan kaliteyi fonksiyonellik ve tasarımla buluşturuyoruz.  

Sektör ile ilgili bir diğer sorun ise üretim kapasitesi ve teknolojisidir.  

SEM PLASTİK olarak İstanbul Silivri?de 20.000 m2, Malatya?da 8.500 m2?lik aktif üretim yapılan hijyenik fabrika alanlarında; Netstal, Demag, OMV, MEICO TFT, Electrolux, Fostag, Glaraform, Reifenhauser ve Union ,Ilsemann  gibi Avrupa?nın önde gelen makina ve kalıp üreticilerinden alınmış olan, günümüz teknolojisine uygun makine ve kalıplar kullanılmaktadır.

 

Üretim 3 ana yöntemle yapılmaktadır:

  Levha çekimi (extrusion)  PET , PS , PP , ABS, CPET  Levha çekimi yapabiliyoruz. Ayrıca ekstrüderlerimiz 5 kata kadar katmanlı (coextruzyon) ürün yapabilmektedir.

  Sıcak Şekilleme Vakum (thermoforming)  PET, PS, PP , ABS , CPET

  Enjeksiyon Kalıplama (injection molding)  PS, PP , ABS , PC , SAN, PP  Copol , PP Random 

Başlıca kullanılan hammaddeler PP, PS,PP Copol, PP Random, ABS,  PC, SAN ve PET ?dir.

İstanbul-Silivri ve Malatya Tesisleri?nde üretimi hızlandırmak amacıyla kurulan kalıphaneler, yüksek teknik donanımlı ve eğitimli çalışanları bünyesinde bulundurmaktadır. Üretim hızı açısından büyük önem taşıyan bu iki tesis, aynı zamanda lojistik destek sağlamakta ve teslim zamanında kolaylıklar yaratmaktadır.

Ayrıca Malatya İstanbul tesislerimiz arasında , gerek lojistik gerekse de maliyet avantajları göz önüne alınarak makine kaydırma yapabilmekteyiz. Fabrikalarımız bunun için özel bir sistemle hazırlanmıştır. Fabrikalarımızda havai elektrik basbar sistemi , havai soğuk su , havai serin su ve havai basınçlı hava sistemi , her üretin hattında 10 tonluk crainler bulunmaktadır. Bu sayede bir fabrikadaki makinemizi diğer fabrikamızda birkaç saat içinde bağlantılarını yapıp devreye alabilmekteyiz.

Bunların tümü sektörün gelişimini sağlamakta; tonajlı ve yüksek kalite standartlarını doğrulayan ürünlerin piyasaya sürülmesini sağlamaktadır.

2008 sonunda; içinde bulunulan AB süreci; sektöre standardizasyon getirecektir.

Bu ise haksız rekabetin önlenmesini getirecektir. Bu süreç yine aynı şekilde tüketici hakları ve tüketici bilinci ile yine aynı anlamda sektör standartlarını yükseltecektir. Bu süreç içerisinde entegre olunmak istenen pazarın, kişi başına ambalaj tüketimi ile ülkemizdeki ambalaj tüketimi kıyaslandığında , direkt etkileşim  mantığı ile ülkemizdeki tüketim miktar ve kalitesinin de hızla bu seviyelere yükselmesini sağlayacaktır. Tabii bu süreç sancılı olacak ve sektör; satınalmalar ve stratejik ortaklıklarla konsolide olacak ve ölçek kazanacaktır.

Bunun ötesinde ambalaj sektörü ülkemizin Tarım ve Gıda politikalarından ve bu politikaların AB süreci ile etkileşimden doğrudan etkilenecektir. 

 

3-  Ambalaj sektöründe yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerinizi dile getirir misiniz?

Ülkemizde tüm sektörler için en temel sorunu; oyunun kurallarının, kural koyucu devlet tarafından tam koyulmaması veya koyulan kuralların uygulanamamasıdır. Bu da ülkemizde kalitesiz, standart dışı ürünlerin artması, fikri mülkiyet haklarının iyi korunamaması, devletinse vergi kaybı , sosyal güvenlik sisteminin belini doğrultamaması gibi birçok olumsuz sonuç doğurmaktadır.

Bunun çözümü ise sektörel birlikteliklerin, sektördeki alıcıların , tüketicilerin ve devletin bu konuda hassas ve seçici olmasıdır.